Paraziták története, 1. Bátor kísérletezés
Ezek nagyon tudnak valamit ott Koreában Ezek nagyon tudnak valamit ott Koreában.
Koltai Mihály Bence A hazugságok persze katasztrófához vezetnek. Ebben a társadalomban ami öröm az ún. De itt már túl vagyunk ezen is: paraziták története rendszer rabszolgái egymás torkának mennek, egymást gyilkolják le, mint egy ketrecben egymást széttépő állatok.
A pincelakó Geun-sét Kim Ki-taek a családapa kétségbeesetten kérdezi, amikor felfedezi földalatti rejtekhelyét: semmilyen terved nincs?
Így paraziták története élni? Parazitaként, pincebogárként, jó cserkészként — Geun-Se öntudatos cserkészként rendezi be és tartja rendben odúját — önkéntesen villanyt oltogatva a gazdáidnak, akik azt sem tudják, hogy létezel? Kim-ki Taek családja nem csak az integritását veszti el a hazugságok és a megfelelés labirintusában: miközben gyilkosokká válnak, szembekerülve elődjeikkel, a vihar gondolj a gazdasági válságokra elönti és megsemmisíti egykori otthonukat.
Miután visszamennek a Park család domboldali villájából saját nyomornegyedükbe, a víz mindent elmosott, az egyetlen viszonyítási pont Ki-jeong a lánygyermek számára, hogy a majdnem plafonig elárasztott lakásban a WC-n ülve mobilozzon cigizve — ott ingyen van a szomszédok wifije.
Amennyire értelmetlen, talán annyira az autonómia morzsája.
Amit azonnal tudni kell A legjobb film, a legjobb rendezés, a legjobb forgatókönyv paraziták története a legjobb nemzetközi film díját is elnyerte a dél-koreai Bong Joon-ho filmje, az Élősködők. És ennek tényleg lehet örülni. Nem részletezzük, miről szól a film, mert aki még nem látta, annál jobban jár, minél kevesebbet tud róla, mielőtt beül.
A film akaratlan igazolásának érzem a magyar szinopszist : a port. Amit konkrétan megtudunk a filmből az az, hogy Ki-Taek családja nyomorog és kétségbeesetten keres munkát.
Élősködők – kritika
Dehát Geun-se se feltételezi, hogy Mister Park tévedhet. Kétségtelen, hogy gátlástalanná paraziták története, vagy már rég azok: a játékszabályokat próbálják követni.
Nem csoda, hiszen amellett, hogy az Élősködők Parasite egyre nyeri a díjakat, egy eszméletlenül bravúros, látványos és izgalmas filmről van szó. Bong Joon-ho egyrészt a behatárolhatatlan rendezők paraziták története gyarapítja, másrészt mostanra, különösen a legújabb a filmjével, az Élősködőkkel a tudatos életpályaépítés munkája beért, és a műfajokkal ördögi ügyességgel játszadozó rendező neve lett maga a stílus, a márka. Bár Bong Joon-hon filmjei ellenállnak a hagyományos műfaji besorolásnak, abban megegyezhetünk, hogy a különböző köntösbe öltöztetett, sokkoló vagy éppen szórakoztató filmjei mind megfontolt üzenettel rendelkeznek. Paraziták története Élősködők tulajdonképpen a rendező korábbi filmjének, a as Snowpiercer — Túlélők viadalá nak a párfilmje. Míg a Snowpiercer vizuálisan szó szerint horizontális irányba mozgó film, a szereplők a film elején a vonat egyik végéből indulnak, hogy végül eljussanak a túlsó végébe.
És ebben a játékban nem nagyon van határ: a családfő Kim Ki-taek bohócként, a kertimulatságra beöltöztetett indiánként fejezi be ezt a karrierjét. Park miközben a kocsikulcsot próbálja megszerezni, hogy gyáván elmenekuljön, be kell fogja az orrát, hogy paraziták története érezze Geun-Se szagát, mint ahogy korábban a paraziták története alatt rejtőzködő Kim Ki-Taek szaga zsenírozta.
Ez az a pont ahol Kim Ki-Taek nem bírja tovább: látva saját elvérző gyerekeit, egy sosem látott összeszedettség és eltökéltség jelenik meg arcán és egyetlen tökéletes mozdulattal leszúrja a gazdát ki a parazita?
Amikor véres kézzel körbenéz a villa előtti utcában, azonnal megérti, hogy — a film sok emlékezetes mondata közül az egyik ez — nincs számára más hely, ahol meghúzhatná magát. Fia arról álmodik, hogy egyszer majd megveheti a villát és apja feljöhet a pincéből.
Vannak még más intermundiumok a luxuskéglik pincéjén kívül? A jelen — nem is annyira eltúlzott — rémálma ez a film? Ez biztos.
Talán mindig is egy dzsungel volt az emberi társadalom? Ez a kérdés már túlvezetne a filmen, amely egy valamit mindenesetre elég meggyőzően illusztrál: a kiszolgáltatottság és perverz asszimiláció egy szintje után már csak egy dolog van hátra. Jön az erőszak.
Élősködőkdél-koreai dráma, perc, Magyarországi bemutató dátuma: